Renault 5 Electric Five: Een retro EV voor minder dan 25 mille, nu te bestellen

In de showroom van de Renault-dealers staat sinds kort de Renault 5 E-Tech Electric Five, de nieuwe basisversie van hun populaire retro-elektrische autootje. Voor € 24.990 rijd je weg met de goedkoopste elektrische Renault van het moment. Geen poespas, wel 40 kWh aan batterij, 95 pk onder je rechtervoet en een rijbereik tot 310 kilometer volgens de gebruikelijke WLTP-norm.

O ja, snelladen? Vergeet het maar. Deze uitvoering is bewust simpel gehouden. Je krijgt keuze uit twee kleuren, één soort bekleding en amper opties. Zie het als de espresso onder de elektrische auto’s: klein, sterk en zonder melk of slagroom.

Terug naar de kern: elektrisch rijden zoals het ooit bedoeld was

De Renault 5 Five is niet zomaar een uitgeklede budgetbak. Hij is juist bedacht als een nuchtere, slimme keuze voor mensen die niet zitten te wachten op overdaad. Denk aan het originele idee van elektrisch rijden: stil, zuinig en zonder gedoe.

Wat je krijgt? Een auto die er nog steeds uitziet als een Renault 5 hoort te doen. Inclusief die speelse lichtsignatuur en die retro 18-inch wieldoppen waar je oma nog nostalgisch van wordt. Maar onderhuids is alles tot de essentie teruggebracht.

Voor wie? Nou, denk aan mensen die vooral van huis naar werk zoeven, of boodschappen doen bij de Lidl om de hoek. Geen snellaadmogelijkheid dus, maar als je thuis of bij een laadpaal om de hoek kunt opladen, mis je dat amper. Renault had bij deze uitvoering duidelijk de ‘ik wil geen gedoe’-rijder in gedachten. (Yep, daar reken ik mezelf ook toe, met een grijns.)

De techniek: niet uitgebreid, wel handig

Je krijgt een 95 pk sterke elektromotor en een 40 kWh batterij. Officieel rij je daar tot 310 km mee, wat voor de meeste stadsritten meer dan genoeg is. Sprintje naar 100 km/u? Reken op 12 seconden. Topsnelheid? 130 km/u. Niet om mee te racen, wel om soepel mee te komen op de ring.

Laden doe je via AC met een 11 kW boordlader. Van 15 tot 80 procent duurt zo’n 2 uur en 37 minuten. DC-snellaadfunctie? Nope. Niet aanwezig, zelfs niet tegen bijbetaling. Renault positioneert dit model dus echt als stadswagen of tweede auto voor erbij.

Renault 5 Electric Five

Eenvoud troef: weinig te kiezen, alles helder

Als je voor de Renault 5 Five gaat, dan weet je meteen waar je aan toe bent. Geen keuzestress, geen eindeloos bladeren door optielijstjes. Je krijgt gewoon wat je nodig hebt. Niet meer, niet minder.

Qua kleur is er exact twee keuzes: zwart of “Vert Pop!” – een vrolijke lichtgroene tint die rechtstreeks uit de jaren ’70 lijkt geplukt. Echt, als die kleur een dans was, was het de discodans. Daarbij horen 18-inch stalen wielen met wieldoppen die even retro als gedurfd zijn. Binnenin krijg je een grijze bekleding met subtiele rood-wit-blauwe accenten. Lekker Frans. Geen afwerkingspakketten, geen gekke combinaties. Wat je ziet, is wat je krijgt.

En dat is ergens ook wel verfrissend, toch? We leven in een tijd waarin je nog moet nadenken over welk stikselpatroon je op je versnellingspook wilt. Hier is dat allemaal lekker overzichtelijk. Renault geeft je rust in je hoofd én in je portemonnee.

Qua extra’s? Houd je hart vast… want die zijn er nauwelijks. Je kunt kiezen voor vierseizoenenbanden, en als je geen laadpunt hebt, kun je een noodlaadkabel bijbestellen voor in het stopcontact. Maar luxe zaken zoals stoelverwarming, een achteruitrijcamera of een verstelbare bestuurdersstoel? Nope. Daarvoor moet je doorsparen voor een hogere uitvoering.

Wat krijg je allemaal standaard? Best veel, eigenlijk

Oké, dus je krijgt niet de wereld aan opties, maar Renault heeft wel goed nagedacht over wat écht handig is. Zo zit het OpenR-infotainmentsysteem er gewoon standaard in. Dat is geen ouderwets knoppenschermpje, maar een 10-inch touchscreen waarop je draadloos je Apple CarPlay of Android Auto knalt. Muziekje aan via de Arkamys-audio met DAB-radio, en je ritje naar de supermarkt voelt toch net even wat gezelliger.

Ook het dashboard ziet er strak uit met een digitaal 7-inch scherm dat al je ritgegevens overzichtelijk weergeeft. Je hoeft dus niet te gokken hoeveel kilometer je nog kunt rijden met je acculading. (Been there. Stressvol.)

Wat verlichting betreft zit je goed. Je krijgt gewoon volledige LED-koplampen, LED-dagrijlichten en zelfs een grootlichtassistent. Je hoeft dus niet met één hand aan het stuur te rommelen aan je lichtschakelaar terwijl je met je andere hand koffie probeert vast te houden. (Ja, ik ben schuldig.)

Veiligheid dan: hier komt het lijstje. Je krijgt:

  • Lane keeping assist (handig bij afleiding of plotselinge windvlagen)
  • Vermoeidheidsherkenning (als je te vaak gaapt, begint de auto te piepen)
  • Verkeersbordherkenning (zodat je weet dat je net weer 5 km te hard rijdt)
  • Automatisch noodremsysteem (voor voetgangers, fietsers en ander onverwacht verkeer)

Verder krijg je parkeersensoren achter, cruise control, elektrische handrem, regensensor, lichtsensor, en ja hoor: drie volwaardige hoofdsteunen achterin. Geen halve zitplekken voor je achterpassagiers dus.

Als je genoegen neemt met twee kleurtjes en een sobere aankleding, krijg je dus wel degelijk een compleet uitgeruste EV mee naar huis.

Renault 5 Electric Five

Is de Renault 5 Five de moeite waard? Een kleine EV met grote helderheid

De Renault 5 E-Tech Electric Five is geen auto voor iedereen. En da’s juist zijn kracht. Hij probeert niet alles te zijn voor iedereen. Geen alleskunner, maar een doelgerichte stadsgenoot. Voor nog geen 25.000 euro krijg je een auto die niet doet alsof, maar gewoon eerlijk en overzichtelijk is.

Het mooie is: deze uitvoering deelt zijn platform, onderstel en design met de luxere varianten. Dus je rijdt wel degelijk in een ‘echte’ Renault 5, inclusief het toffe retro-uiterlijk en de compacte draaicirkel van 10,3 meter. Alleen zit je niet opgescheept met overbodige snufjes die je tóch nooit gebruikt. (Ik bedoel, hoe vaak stel jij de kleur van je sfeerverlichting in op ‘zeeblauw met een vleugje lavendel’?)

Toch moeten we ook eerlijk zijn: dit model heeft beperkingen. Snelladen is geen optie. Niet nu, niet later, niet tegen bijbetaling. Als je vaak lange afstanden rijdt of geen thuislader hebt, dan is dit misschien niet jouw match. En als je snel last krijgt van koude billen in de winter omdat je zonder stoelverwarming moet, dan is de kans groot dat je toch doorschuift naar een rijker uitgeruste versie.

Maar zoek je een tweede auto, een goedkope maar leuke EV zonder moeilijk gedoe of een simpele stadsauto die niet schreeuwt maar gewoon z’n werk doet, dan zit je met de Five helemaal goed. Renault verkoopt hier eigenlijk geen auto, maar een beetje gemoedsrust. Geen keuzestress, geen overbodige franje. Gewoon: instappen, rijden, klaar.

En eerlijk? Dat is in deze tijd van overprikkeling en marketingpraatjes eigenlijk best verfrissend.

Privacyoverzicht
GDPR cookie compliance

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Analytische cookies

Deze website gebruikt Google Analytics om anoniem gemaakte informatie over de bezoekers en bezoekersaantallen te verzamelen. Door deze cookies te accepteren, help je ons om deze website zo aantrekkelijk mogelijk te houden voor onze bezoekers.